Σάββατο 19 Μαρτίου 2022
ΜΗΠΩΣ ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΠΟ ΣΑΣ ΕΙΝΑΙ ΘΕΟΣ; π. Δημητρίου Μπόκου
11:18 μ.μ.
|
Κομβικό σημείο στη θεολογική πορεία της Εκκλησίας μας αποτελεί η διδασκαλία του επιφανούς θεολόγου αγίου Γρηγορίου Παλαμά, αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης (14ος αι.). Είναι ο κατ’ εξοχήν εκφραστής της μεγάλης ησυχαστικής μας παράδοσης. Ο ησυχασμός είναι το δυναμικότερο πνευματικό ρεύμα της εκκλησιαστικής ζωής και αποβλέπει στην άνοδο του ανθρώπου μέχρι το ανώτατο πνευματικό στάδιο, που είναι η θέωση, η αγαπητική δηλαδή ένωση με τον Θεό (και όλα τα δημιουργήματά του). Είναι η αληθινή κοινωνία, ο έρωτας προς όλους, η έξοδος από την ατομικότητα και τη ναρκισσιστική μόνωση, η τέλεια αγάπη.
Σκοπός μας δηλαδή δεν είναι η ηθικοποίηση, το να γίνουμε απλώς καλύτεροι, δικαιότεροι, εγκρατέστεροι, ηθικότεροι. Ο αυτόνομος ηθικισμός (συνήθως φίλαυτος) περιορίζει τον άνθρωπο. Δεν του δίνει πραγματική ικανοποίηση. Αφήνει μέσα του ένα κενό. Η απόκτηση αρετών είναι απλώς ο δρόμος, το προστάδιο. Όχι ο τελικός σκοπός. Ο μεγάλος στόχος που έβαλε ο Θεός στον άνθρωπο, είναι η θέωση. Όχι μια εξωτερική, συναισθηματική προσέγγιση του Θεού, αλλά μια πραγματική, οντολογική ένωση μαζί του, μια αληθινή μετοχή θείας και ανθρώπινης φύσης. Το τολμηρότερο όραμα, η ύψιστη κλήση και πρόκληση του Θεού προς τον άνθρωπο. Δεν θα σφάλουμε αν πούμε, ότι η θέωση είναι ο αντίποδας του ηθικισμού.
Καμμιά φιλοσοφία ή θρησκεία δεν μπόρεσε ποτέ να μας δώσει κάτι υψηλότερο. Καμμιά δεν μπορεί να ανταποκριθεί στον εσώτερο πόθο μας για κάτι τόσο μεγάλο και αληθινό. Ο άνθρωπος είναι «κεκελευσμένος θεός». Προορισμένος να γίνει θεός, κατά μετοχή στη Θεία Χάρη. Κάτι τέτοιο, εντός της Εκκλησίας και μόνο μπορεί να επιτευχθεί. Γι’ αυτό άλλωστε και όχι για κάτι άλλο υπάρχει η Εκκλησία. Από οργανισμούς με ενδοκοσμικές μόνο βλέψεις ασφυκτιούμε.
Η προοπτική της θέωσης επηρεάζει άμεσα και τον τρόπο θέασης και αντιμετώπισης των συνανθρώπων μας. Αν βλέπουμε μπροστά μας (και όχι βέβαια απέναντί μας) υποψήφιους θεούς, ο σεβασμός, η αγάπη, η καλωσύνη μας θα αυξηθούν κατακόρυφα. Ακόμα και για την πιο θρυμματισμένη, άσημη, τιποτένια, περιθωριοποιημένη ανθρώπινη ύπαρξη. Την επόμενη φορά που πειρασμός παραγκωνισμού ή κατάργησης των άλλων σηκώσει κεφάλι μέσα μας, ας κάνουμε στον εαυτό μας το ερώτημα: «Μήπως κάποιος ανάμεσά τους είναι θεός;» Και ας δώσουμε την πιο επαναστατική όντως απάντηση: «Μα, φυσικά, είναι όλοι τους θεοί»!
Καλή Σαρακοστή!
Σκοπός μας δηλαδή δεν είναι η ηθικοποίηση, το να γίνουμε απλώς καλύτεροι, δικαιότεροι, εγκρατέστεροι, ηθικότεροι. Ο αυτόνομος ηθικισμός (συνήθως φίλαυτος) περιορίζει τον άνθρωπο. Δεν του δίνει πραγματική ικανοποίηση. Αφήνει μέσα του ένα κενό. Η απόκτηση αρετών είναι απλώς ο δρόμος, το προστάδιο. Όχι ο τελικός σκοπός. Ο μεγάλος στόχος που έβαλε ο Θεός στον άνθρωπο, είναι η θέωση. Όχι μια εξωτερική, συναισθηματική προσέγγιση του Θεού, αλλά μια πραγματική, οντολογική ένωση μαζί του, μια αληθινή μετοχή θείας και ανθρώπινης φύσης. Το τολμηρότερο όραμα, η ύψιστη κλήση και πρόκληση του Θεού προς τον άνθρωπο. Δεν θα σφάλουμε αν πούμε, ότι η θέωση είναι ο αντίποδας του ηθικισμού.
Καμμιά φιλοσοφία ή θρησκεία δεν μπόρεσε ποτέ να μας δώσει κάτι υψηλότερο. Καμμιά δεν μπορεί να ανταποκριθεί στον εσώτερο πόθο μας για κάτι τόσο μεγάλο και αληθινό. Ο άνθρωπος είναι «κεκελευσμένος θεός». Προορισμένος να γίνει θεός, κατά μετοχή στη Θεία Χάρη. Κάτι τέτοιο, εντός της Εκκλησίας και μόνο μπορεί να επιτευχθεί. Γι’ αυτό άλλωστε και όχι για κάτι άλλο υπάρχει η Εκκλησία. Από οργανισμούς με ενδοκοσμικές μόνο βλέψεις ασφυκτιούμε.
Η προοπτική της θέωσης επηρεάζει άμεσα και τον τρόπο θέασης και αντιμετώπισης των συνανθρώπων μας. Αν βλέπουμε μπροστά μας (και όχι βέβαια απέναντί μας) υποψήφιους θεούς, ο σεβασμός, η αγάπη, η καλωσύνη μας θα αυξηθούν κατακόρυφα. Ακόμα και για την πιο θρυμματισμένη, άσημη, τιποτένια, περιθωριοποιημένη ανθρώπινη ύπαρξη. Την επόμενη φορά που πειρασμός παραγκωνισμού ή κατάργησης των άλλων σηκώσει κεφάλι μέσα μας, ας κάνουμε στον εαυτό μας το ερώτημα: «Μήπως κάποιος ανάμεσά τους είναι θεός;» Και ας δώσουμε την πιο επαναστατική όντως απάντηση: «Μα, φυσικά, είναι όλοι τους θεοί»!
Καλή Σαρακοστή!
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(Atom)
Blog Archive
-
►
2024
(299)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (32)
-
►
2023
(364)
- ► Δεκεμβρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (27)
- ► Φεβρουαρίου (28)
- ► Ιανουαρίου (32)
-
▼
2022
(349)
- ► Δεκεμβρίου (31)
- ► Σεπτεμβρίου (32)
-
▼
Μαρτίου
(31)
- Ή Εκκλησία μας πολύ τιμάει την Παναγία μας, Όσιος ...
- Ἐτιμήθησαν οἱ Ἐθνομάρτυρες Ἀρχιερεῖς τῶν Πατρῶν.
- ΕΝΟΡΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ 28/3 έως 3/4/2022
- ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ π. Δημητρίου Μπόκου
- Λαμπρή ἡ παρουσία τῶν μαθητῶν τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Λ...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Παλαιῶν Πατρῶν Γερμανός. Τό ἡ...
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς Ἑορτῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκ...
- Μνημόσυνο Ἐθνομαρτύρων Ἀρχιερέων Πατρῶν.
- Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ... "ΨΗΛΑ"
- B΄ Περιφερειακή Ἱερατική Σύναξη τῆς Μητροπόλεως Πα...
- Ξαναζωντάνεψαν ἒνδοξες σκηνές τοῦ 1821 στήν Πάτρα.
- ΕΝΟΡΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ 21/3 έως 27/3/2022
- ΜΗΠΩΣ ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΠΟ ΣΑΣ ΕΙΝΑΙ ΘΕΟΣ; π. Δημητρίου Μπ...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Οἱ Ἱερεῖς μας εἶναι οἱ φρυκτω...
- ΜΕΤΑΝΟΙΑ, ΝΗΣΤΕΙΑ, ΕΛΕΗΜΟΣΥΝΗ π. Δημητρίου Μπόκου
- Το δια κολλύβων θαύμα του Αγ. Θεοδώρου του Τήρωνος
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ὁσίου Ἀλεξίου στήν Ἱερά Μητροπόλη Πατρῶν.
- Ὁ ἀπερχόμενος κεντρικός Λιμενάρχης καί ὁ νέος στόν...
- Μία διδακτική ιστορία για την συγχώρηση - Το σακί ...
- Ο ΟΣΙΟΣ ΑΛΕΞΙΟΣ "Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ"
- ΕΝΟΡΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ 14/3 έως 20/3/2022
- Δὲν παίζουμε μὲ τὰ ἅγια καὶ ἱερὰ τῆς πίστεώς μας...
- ΤΟ ΣΥΝΟΔΙΚΟ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ π. Δημητρίου Μπόκου
- ΤΟ ΙΕΡΟ ΤΡΙΗΜΕΡΟ π. Δημητρίου Μπόκου
- ΕΝΟΡΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ 7/3/2022 έως 13/3/202...
- ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΜΑΣ κ.κ. ...
- ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙ...
- Πρότυπο Ιερέα, ο Άγιος Νικόλαος Πλανάς
- ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ Ο ΠΛΑΝΑΣ
- Συγκέντρωση ἰατροφαρμακευτικοῦ ὑλικοῦ γιά τήν Οὐκ...
- ΜΑΡΤΙΟΣ 2022
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (31)
-
►
2021
(350)
- ► Δεκεμβρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (33)
-
►
2020
(359)
- ► Δεκεμβρίου (32)
- ► Σεπτεμβρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (31)
-
►
2019
(404)
- ► Δεκεμβρίου (32)
- ► Σεπτεμβρίου (34)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (33)
-
►
2018
(425)
- ► Δεκεμβρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (38)
-
►
2017
(427)
- ► Δεκεμβρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (35)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (46)
-
►
2016
(418)
- ► Δεκεμβρίου (39)
- ► Σεπτεμβρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (41)
-
►
2015
(419)
- ► Δεκεμβρίου (35)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (32)
-
►
2014
(377)
- ► Δεκεμβρίου (35)
- ► Σεπτεμβρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (28)
- ► Ιανουαρίου (35)
-
►
2013
(367)
- ► Δεκεμβρίου (34)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
- ► Φεβρουαρίου (32)
- ► Ιανουαρίου (23)
-
►
2012
(37)
- ► Δεκεμβρίου (17)
- ► Σεπτεμβρίου (7)
Από το Blogger.
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
EΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΤΡΩΝ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 19.11.2017 Μὲ λαμπρότητα καὶ μὲ τὴν συμμετοχὴ χιλιάδων πιστῶν ἀπ...
-
Ὓμνον στίς εὐσεβεῖς μητέρες, ἒπλεξε ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομος , ὁμιλώντας κατά τήν διάρκεια τῆς Θείας Λε...
-
Δέκα χρόνια πριν...! 2003 Δέκα χρόνια μετά...! 2013 Θερμότατες ευχαριστίες για την συνεχή, ηθική και οικονομικ...
-
ΔΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΡΚΙΝΟΠΑΘΕΙΣ Θεοφόρε Ἱεράρχα τοῦ Χριστοῦ, Ἅγιε Παρθένιε, ὁ τῆς Λαμψάκου πανθαύμαστος ποιμήν καί πάσης τῆς Ἐκκλησίας λύχνο...
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2024
(299)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (32)
-
►
2023
(364)
- ► Δεκεμβρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (27)
- ► Φεβρουαρίου (28)
- ► Ιανουαρίου (32)
-
▼
2022
(349)
- ► Δεκεμβρίου (31)
- ► Σεπτεμβρίου (32)
-
▼
Μαρτίου
(31)
- Ή Εκκλησία μας πολύ τιμάει την Παναγία μας, Όσιος ...
- Ἐτιμήθησαν οἱ Ἐθνομάρτυρες Ἀρχιερεῖς τῶν Πατρῶν.
- ΕΝΟΡΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ 28/3 έως 3/4/2022
- ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ π. Δημητρίου Μπόκου
- Λαμπρή ἡ παρουσία τῶν μαθητῶν τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Λ...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Παλαιῶν Πατρῶν Γερμανός. Τό ἡ...
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς Ἑορτῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκ...
- Μνημόσυνο Ἐθνομαρτύρων Ἀρχιερέων Πατρῶν.
- Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ... "ΨΗΛΑ"
- B΄ Περιφερειακή Ἱερατική Σύναξη τῆς Μητροπόλεως Πα...
- Ξαναζωντάνεψαν ἒνδοξες σκηνές τοῦ 1821 στήν Πάτρα.
- ΕΝΟΡΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ 21/3 έως 27/3/2022
- ΜΗΠΩΣ ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΠΟ ΣΑΣ ΕΙΝΑΙ ΘΕΟΣ; π. Δημητρίου Μπ...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Οἱ Ἱερεῖς μας εἶναι οἱ φρυκτω...
- ΜΕΤΑΝΟΙΑ, ΝΗΣΤΕΙΑ, ΕΛΕΗΜΟΣΥΝΗ π. Δημητρίου Μπόκου
- Το δια κολλύβων θαύμα του Αγ. Θεοδώρου του Τήρωνος
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ὁσίου Ἀλεξίου στήν Ἱερά Μητροπόλη Πατρῶν.
- Ὁ ἀπερχόμενος κεντρικός Λιμενάρχης καί ὁ νέος στόν...
- Μία διδακτική ιστορία για την συγχώρηση - Το σακί ...
- Ο ΟΣΙΟΣ ΑΛΕΞΙΟΣ "Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ"
- ΕΝΟΡΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ 14/3 έως 20/3/2022
- Δὲν παίζουμε μὲ τὰ ἅγια καὶ ἱερὰ τῆς πίστεώς μας...
- ΤΟ ΣΥΝΟΔΙΚΟ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ π. Δημητρίου Μπόκου
- ΤΟ ΙΕΡΟ ΤΡΙΗΜΕΡΟ π. Δημητρίου Μπόκου
- ΕΝΟΡΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ 7/3/2022 έως 13/3/202...
- ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΜΑΣ κ.κ. ...
- ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙ...
- Πρότυπο Ιερέα, ο Άγιος Νικόλαος Πλανάς
- ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ Ο ΠΛΑΝΑΣ
- Συγκέντρωση ἰατροφαρμακευτικοῦ ὑλικοῦ γιά τήν Οὐκ...
- ΜΑΡΤΙΟΣ 2022
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (31)
-
►
2021
(350)
- ► Δεκεμβρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (33)
-
►
2020
(359)
- ► Δεκεμβρίου (32)
- ► Σεπτεμβρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (31)
-
►
2019
(404)
- ► Δεκεμβρίου (32)
- ► Σεπτεμβρίου (34)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (33)
-
►
2018
(425)
- ► Δεκεμβρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (38)
-
►
2017
(427)
- ► Δεκεμβρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (35)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (46)
-
►
2016
(418)
- ► Δεκεμβρίου (39)
- ► Σεπτεμβρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (41)
-
►
2015
(419)
- ► Δεκεμβρίου (35)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (32)
-
►
2014
(377)
- ► Δεκεμβρίου (35)
- ► Σεπτεμβρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (28)
- ► Ιανουαρίου (35)
-
►
2013
(367)
- ► Δεκεμβρίου (34)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
- ► Φεβρουαρίου (32)
- ► Ιανουαρίου (23)
-
►
2012
(37)
- ► Δεκεμβρίου (17)
- ► Σεπτεμβρίου (7)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου