Σάββατο 31 Αυγούστου 2013
1η Σεπτεμβρίου: Η Αρχή της Ινδίκτου (Η αρχή του Εκκλησιαστικού Έτους)
2:16 π.μ.
|
Ίνδικτος ή Iνδικτιών
Tου Kωνσταντίνου Aπ. Σουλιώτη, Θεολόγου
Aν ξεφυλλίσουμε τον ημεροδείκτη μας και φθάσουμε στην 1η Σεπτεμβρίου, θα δούμε να σημειώνεται: «Aρχή Ινδίκτου». Πολλοί ίσως, διαβάζοντας τη φράση αυτή, να διερωτώνται: Tι σημαίνουν τα λόγια αυτά και τι είναι η Ίνδικτος;
Η λέξη Ίνδικτος είναι λατινική ελληνοποιημένη και σημαίνει ορισμός, διάγγελμα, πού εκδιδόταν από τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, με σκοπό να καθορίζουν το ύψος των φόρων επί της παραγωγής της γης, που θα έπρεπε να πληρώσουν οι υπήκοοι της Ρώμης για τη συντήρηση του στρατού. Το διάγγελμα αυτό ίσχυε για δεκαπέντε χρόνια και τούτο, γιατί κάθε δεκαπέντε χρόνια απολύονταν οι παλαιοί στρατιώτες και κατατάσσονταν οι νέοι. Να σημειωθεί ότι το ύψος των σχετικών φόρων καθοριζόταν από τη νέα δύναμη του στρατού για την επόμενη δεκαπενταετία.
Με την πάροδο του χρόνου η λέξη Ίνδικτος έπαψε να σημαίνει μόνο διάγγελμα, αλλά σήμαινε και το διάστημα των δεκαπέντε ετών. Έτσι άρχισαν να μετρούν το χρόνο σε Iνδίκτους (πρώτη Ίνδικτος, δεύτερη Ίνδικτος κ.ο.κ.).
Πρώτος ο Μ. Κωνσταντίνος όρισε ως επίσημη μέτρηση του χρόνου (το 312 ή 313 μ.Χ.) την Ίνδικτο, πού άρχιζε την 1η Σεπτεμβρίου, εποχή που είχε τελειώσει η συγκομιδή των καρπών της γης. Η μέτρηση αυτή του χρόνου ονομάστηκε, από το όνομα του Κωνσταντίνου, Κωνσταντίνειος Iνδικτιών και Ελληνική.
Η Εκκλησία υιοθέτησε αυτό το σύστημα μέτρησης του χρόνου και μετρούσε τα έτη με τίς Ινδικτιώνες. Έτσι το Εκκλησιαστικό έτος άρχιζε την 1η Σεπτεμβρίου με Πατριαρχική Θεία Λειτουργία και ιδιαίτερη Iερά Παράκληση, ώστε να ευλογήσει ο Θεός τον καινούριο χρόνο.
Ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου Ιουστινιανός ο Α΄ το 537 εισήγαγε τη μέτρηση κατά Ινδικτιώνες στα κρατικά έγγραφα και στίς δικαστικές αποφάσεις. Έλεγαν δηλαδή 1ο έτος της τάδε Ινδικτιώνος, 2ο έτος της τάδε Ινδικτι‘νος κ.ο.κ.
Με τον καιρό ορίστηκαν δύο είδη Ινδίκτου, η Καισαρική, δηλαδή η παλαιά ρωμαϊκή πού άρχιζε την 1η Σεπτεμβρίου και την οποία συνέχισε τό Βυζάντιο, και η Παπική, που άρχιζε στίς 25 Δεκεμβρίου και αργότερα την 1η Ιανουαρίου.
Στη Δύση σιγά-σιγά επικράτησε ως αρχή του νέου έτους η 1η Ιανουαρίου, ενώ στην Aνατολή είχε παραμείνει η 1η Σεπτεμβρίου. Αυτός είναι και ο λόγος που η πρώτη Σεπτεμβρίου παρέμεινε μέχρι και σήμερα η αρχή του Εκκλησιαστικού έτους, μετά την καθιέρωση για όλους ως αρχής του πολιτικού έτους της 1ης Ιανουαρίου. Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι η Εκκλησία μας όρισε την ημέρα αυτή να αναγινώσκεται στους Ιερούς Ναούς η περικοπή από το Ευαγγέλιο του Λουκά, που αναφέρει το πρώτο κήρυγμα του Χριστού στη συναγωγή της Ναζαρέτ (Λουκ. 4, 16-18).
Απολυτίκιο. Ήχος β'.
Ό πάσης Δημιουργός της κτίσεως, ο καιρούς και χρόνους εν τη Ίδία εξουσία θέμενος, ευλόγησαν τον στέφανον, του ενιαυτού της χρηστότητας σου, Κύριε, φυλάττων εν ειρήνη τους βασιλείς και την πάλιν σου, πρεσβείαις της Θεοτόκου, μόνε Φιλάνθρωπε.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(Atom)
Blog Archive
-
►
2024
(325)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (32)
-
►
2023
(364)
- ► Δεκεμβρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (27)
- ► Φεβρουαρίου (28)
- ► Ιανουαρίου (32)
-
►
2022
(349)
- ► Δεκεμβρίου (31)
- ► Σεπτεμβρίου (32)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (31)
-
►
2021
(350)
- ► Δεκεμβρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (33)
-
►
2020
(359)
- ► Δεκεμβρίου (32)
- ► Σεπτεμβρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (31)
-
►
2019
(404)
- ► Δεκεμβρίου (32)
- ► Σεπτεμβρίου (34)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (33)
-
►
2018
(425)
- ► Δεκεμβρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (38)
-
►
2017
(427)
- ► Δεκεμβρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (35)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (46)
-
►
2016
(418)
- ► Δεκεμβρίου (39)
- ► Σεπτεμβρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (41)
-
►
2015
(419)
- ► Δεκεμβρίου (35)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (32)
-
►
2014
(377)
- ► Δεκεμβρίου (35)
- ► Σεπτεμβρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (28)
- ► Ιανουαρίου (35)
-
▼
2013
(367)
- ► Δεκεμβρίου (34)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
-
▼
Αυγούστου
(26)
- Η ξεχειλισμένη κούπα (ιστορία απ’το γεροντικό)
- Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου 2013:Αγιογραφικά Αναγνώσματα
- Γιατί ορίστηκε η 1η Σεπτεμβρίου ως αρχή του εκκλησ...
- 1η Σεπτεμβρίου η Εκκλησία μας εορτάζει την Αρχή τη...
- 1η Σεπτεμβρίου: Η Αρχή της Ινδίκτου (Η αρχή του Εκ...
- Κατάθεσις Τιμίας Ζώνης τῆς Θεοτόκου
- Η Ζωή των Γονέων και Συμπεριφορά των Παιδιών...
- ΠΕΜΠΤΗ 29 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ: Η ΑΠΟΤΟΜΗ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ ΤΟΥ ΤΙΜ...
- Η ΑΠΟΤΟΜΗ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΝ...
- Η ΑΠΟΤΟΜΗ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΝ...
- ΠΟΡΤΑΪΤΙΣΣΑ
- ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
- Ο ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΘΡΗΝΟΣ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΤΟ ΝΑΟ ΜΑΣ...
- Διήγησις περί της θαυματουργού εικόνος «Ρίζης του ...
- Η Παναγία και ο κλόουν. Μία διδακτική ἱστορία!
- Τα Εγκώμια της Υπεραγίας Θεοτόκου στην Ιερά Μονή Γ...
- ΚΥΡΙΑΚΗ Ζ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
- Το Ευαγγέλιο της Κυριακής 11 Αυγούστου 2013 - Κυρι...
- ΤΑ ΕΓΚΩΜΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ
- ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ- ΙΕΡΟ ΕΥΧΕΛΑΙΟ
- ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ & ΚΟΝΤΑΚΙΟ ΘΕΙΑΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ
- Η Θεία Μεταμόρφωσις (γ)
- Η Θεία Μεταμόρφωσις (β)
- Η Θεία Μεταμόρφωσις (α)
- ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΔΡΑΣΗ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2013
- ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2013
- ► Φεβρουαρίου (32)
- ► Ιανουαρίου (23)
-
►
2012
(37)
- ► Δεκεμβρίου (17)
- ► Σεπτεμβρίου (7)
Από το Blogger.
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
Πώς βρέθηκε και υψώθηκε ο Τίμιος Σταυρός Του κ. Π. Μ. Σωτήρχου Δυο φορές τον χρόνο εορτάζει πανηγυρικά η Εκκλησία μας τον Τίμιον...
-
EΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΤΡΩΝ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 19.11.2017 Μὲ λαμπρότητα καὶ μὲ τὴν συμμετοχὴ χιλιάδων πιστῶν ἀπ...
-
Μέ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ ἱερά μνήμη τοῦ μεγάλου Πατρός τῆς Ἐκκλησίας μας, Ἁγίου Νικολάου στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν. Τό ἀπόγευμα 5.12....
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2024
(325)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (32)
-
►
2023
(364)
- ► Δεκεμβρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (27)
- ► Φεβρουαρίου (28)
- ► Ιανουαρίου (32)
-
►
2022
(349)
- ► Δεκεμβρίου (31)
- ► Σεπτεμβρίου (32)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (31)
-
►
2021
(350)
- ► Δεκεμβρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (30)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (33)
-
►
2020
(359)
- ► Δεκεμβρίου (32)
- ► Σεπτεμβρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (31)
-
►
2019
(404)
- ► Δεκεμβρίου (32)
- ► Σεπτεμβρίου (34)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (33)
-
►
2018
(425)
- ► Δεκεμβρίου (36)
- ► Σεπτεμβρίου (36)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (38)
-
►
2017
(427)
- ► Δεκεμβρίου (33)
- ► Σεπτεμβρίου (35)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (46)
-
►
2016
(418)
- ► Δεκεμβρίου (39)
- ► Σεπτεμβρίου (39)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (41)
-
►
2015
(419)
- ► Δεκεμβρίου (35)
- ► Σεπτεμβρίου (42)
- ► Φεβρουαρίου (30)
- ► Ιανουαρίου (32)
-
►
2014
(377)
- ► Δεκεμβρίου (35)
- ► Σεπτεμβρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (28)
- ► Ιανουαρίου (35)
-
▼
2013
(367)
- ► Δεκεμβρίου (34)
- ► Σεπτεμβρίου (28)
-
▼
Αυγούστου
(26)
- Η ξεχειλισμένη κούπα (ιστορία απ’το γεροντικό)
- Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου 2013:Αγιογραφικά Αναγνώσματα
- Γιατί ορίστηκε η 1η Σεπτεμβρίου ως αρχή του εκκλησ...
- 1η Σεπτεμβρίου η Εκκλησία μας εορτάζει την Αρχή τη...
- 1η Σεπτεμβρίου: Η Αρχή της Ινδίκτου (Η αρχή του Εκ...
- Κατάθεσις Τιμίας Ζώνης τῆς Θεοτόκου
- Η Ζωή των Γονέων και Συμπεριφορά των Παιδιών...
- ΠΕΜΠΤΗ 29 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ: Η ΑΠΟΤΟΜΗ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ ΤΟΥ ΤΙΜ...
- Η ΑΠΟΤΟΜΗ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΝ...
- Η ΑΠΟΤΟΜΗ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΝ...
- ΠΟΡΤΑΪΤΙΣΣΑ
- ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
- Ο ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΘΡΗΝΟΣ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΤΟ ΝΑΟ ΜΑΣ...
- Διήγησις περί της θαυματουργού εικόνος «Ρίζης του ...
- Η Παναγία και ο κλόουν. Μία διδακτική ἱστορία!
- Τα Εγκώμια της Υπεραγίας Θεοτόκου στην Ιερά Μονή Γ...
- ΚΥΡΙΑΚΗ Ζ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
- Το Ευαγγέλιο της Κυριακής 11 Αυγούστου 2013 - Κυρι...
- ΤΑ ΕΓΚΩΜΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ
- ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ- ΙΕΡΟ ΕΥΧΕΛΑΙΟ
- ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ & ΚΟΝΤΑΚΙΟ ΘΕΙΑΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ
- Η Θεία Μεταμόρφωσις (γ)
- Η Θεία Μεταμόρφωσις (β)
- Η Θεία Μεταμόρφωσις (α)
- ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΔΡΑΣΗ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2013
- ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2013
- ► Φεβρουαρίου (32)
- ► Ιανουαρίου (23)
-
►
2012
(37)
- ► Δεκεμβρίου (17)
- ► Σεπτεμβρίου (7)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου